Bavorsko na kole, den 7 a 8 - Bamberg

sepsala Bludice

16. ledna 2014 v 11:08

Konečně se po sérii cestovatelských článků dostáváme do Bambergu. Nečekejte ale žádný ucelený průvodce tímto krásným pivním městem. My jsme se zde v době naší letní dovolené vlastně pouze mihli a z rozsáhlé nabídky míst k navštívení jsme si vybrali pouze pár pro nás nejzajímavějších.

V Bambergu máme poprvé a naposledy za celou cestu zajištěné ubytování. Vybrali jsme si hotel Central, který nabízí ubytování pro cyklisty. Je to sice malinko dražší (ač na Bamberg vlastně zase až tak moc ne), ale máme jistotu, že nebudou žádné problémy s ustájením kola. A skutečně nejsou. Hotel je vybavený dvěma podzemními „garážemi“ se stojáky na kola a cyklistů je zde ubytováno celkem dost.

Hned po ubytování vyrážíme do města. Zamíříme rovnou do centra a naše první kroky vedou do Schlenkerly. Jelikož chceme ochutnat dvě piva (nejenom Märzen, který je k dispozici v chodbě ze slavného okýnka), zamíříme po vstupu rovnou vpravo do staré historické místnosti Dominikanerklause. Kdysi zde byla dominikánská kaple, dnes se zde popíjí jedna z nejlepších piv na světě. Dáváme si pšeniciMärzen. Později zjišťujeme, že na čepu je ještě Kräusen, ale ten nám slečna číšnice zatloukla, ona s námi vlastně tak nějak vůbec moc nekomunikovala. Zaplať si pivo a žvaň si co chceš. Nakuřovaná pšenice je moc dobrá, ale kam se hrabe na úžasný Märzen. Tentokrát více pražený a kávový, než si pamatujeme, také nám přijde o něco tmavší. A samozřejmě je skvěle pitelný.

Dopíjíme pivo a chceme zamířit dál, ale ve dveřích zjišťujeme, že začala průtrž mračen a z nebe se valí proudy vody. Nemá smysl někam vyrážet. Vracíme se tedy ještě pro jeden kroužek a stojíme v průchodu s davem lidí usrkávajících Märzen a čekajících až se průtrž přežene. Smůla, Special Keller s krásným výhledem na město, na který jsme se tak těšili, už nenavštívíme.

Místo toho zamíříme ven z centra do Café Abseits, podniku který je známý tím, že na čepu střídá pár zajímavých německých piv a snaží se přicházet s novými věcmi. Člověk zde může ochutnat i moderní německá piva z lahví, jen cena je poněkud vysoká. Například Hoptimum Pale Ale, který jsme v pivovaru kupovali za 1 €, zde stojí 4,50 €.

Hospoda je to mladistvá, z reproduktorů zní moderní hudba a stoly okupují hlavně mladí lidé. Zkrátka a dobře velký krok stranou od zkušeností, které jsme zažívali v tradičních Kellerech a pivovarech v okolí Bambergu. K snědku si dáváme Schnitzel Sandwich za 5,50 €. V podstatě jde o vepřový řízek v rozkrojené bagetě se zálivkou a zeleninou. Zasytí, ale nic o čem by člověk psal domů.

Z pěti piv na čepu si vybíráme celkem fajn pšenici Grasser Huppendorfer Hefeweizen a stejně tak celkem fajn Zehendner Mönchsambacher Lagerbier, ale na to, že se mělo teoreticky jednat o jeden z nejlepších ležáků na světě spíš zklamání.

Z Café Abseit se vracíme zpět přes trať k řece. Naším cílem je navštívit dva známé pivovary, které se nachází hned naproti sobě přes ulici – Special a Fässla. Jako do prvního zamíříme do Spezialu, kde si dáváme místní Ungespundet, skvělý čerstvý ležák přímo ze sudu. Vynikající… a k tomu ještě teplý preclík. Prostředí je mnohem útulnější a klidnější než v turističtější Schlenkerle. Několik místních a téměř žádní turisté.

V půl jedenácté Spezial opouštíme a hrneme se hned přes ulici do pivovaru Fässla. Bohužel ale máme smůlu, dveře už jsou zavřené a jediné, podle čeho lze usuzovat, že ještě před chvilkou bylo otevřeno, je dosti opilý chlápek, který se marně, leč vytrvale, snaží nasednou na kolo. Nu co, alespoň se pořádně prospíme v měkké posteli.

Ráno nás čeká snídaně v hotelu podávaná formou bufetu. Je vskutku bavorská, přecpeme se k prasknutí vynikajícími pomazánkami, sýry a uzeninami. Pobalíme věci a vyrážíme k sladovně Weyermann. Hned u vstupu do areálu sladovny se nachází Fan Shop s různými suvenýry, ale především s lahvovými pivy z místního malého pokusného pivovaru. Všechna piva jsou uskladněná v lednici a tedy vychlazená na pro nás ideální teplotu. Nevýhodou prodávaných piv je, že si je zde nemůžete rovnou otevřít a vypít. Na druhou stranu ani pro nákup domů nejsou piva nejvhodnější. Na každou lahev je totiž záloha 2,50 €, tedy stejný finanční obnos, na kolik přijde vlastní pivo v lahvi. Je tedy před námi nelehký úkol ochutnat co nejvíce piv tak, abychom stihli lahve vrátit do poledne, kdy obchůdek zavírá. Naštěstí jsme pro tyto účely vybaveni sklenicí a čistou vodou. K ochutnávání piv si najdeme klidné a čisté místo ve stínu hned vedle vlakové trati. Poloha je ideální, v ústraní a jako bonus zde nalézáme natažený špagát, na kterém si můžeme dosušit zmoklé a vyprané oblečení.

Na začátek volíme Grätzer, tedy lehkou nakuřovanou pšenici na motivy piv Grodziskie, což je můj oblíbený pivní styl, takže si toto pivo nesmím nechat ujít. Má jenom 2,2% alkoholu a pije se skvěle. Kéž by některý z českých pivovarů zařadil podobné pivo do svého sortimentu. Marley si vybírám velmi dobrý Steam bier. Do dvanácti hodin stihneme ochutnat ještě další dvě piva. Já zůstávám věrná nakuřované pšenici, tentokrát je to silnější verze nazvaná Oak-toberweizen s 5,3% alkoholu. Příjemná pšenka, ne příliš výrazně nakuřovaná, s krásným dlouhým dozníváním. Marley přitvrdí a vybírá si Wheat Wine s 7,1% alkoholu. Silné pšeničné Ale pravděpodobně s americkými, či jinými podobně aromatickými chmely. Skvělé usrkávací pivo, které by se nám hodilo na Vánoce, ale na kole ho holt neodvezeme… možná bychom příště mohli vyrazit s vozíkem za kolem.

V obchodě ukořisťujeme i pytlíček karamelového sladu se skořicí a karamelizovaným cukrem. Výborná chuťovka.

Škoda, že Weyermann nemá i nějakou malou hospůdku s vlastními pivy, ale i takto jsme nelitovali, že jsme se zde stavili.

Zbytek Bamberku již pro tentokrát ponecháváme neprozkoumaný. Koneckonců se sem stejně zase někdy v dohledné době vrátíme. Jen nás trochu mrzí, že jsme kvůli průtrži přišli o návštěvu Spezial Kelleru. Na ten jsme se opravdu těšili. Nu, snad někdy příště.

Více fotek najdete zdezde na naší facebookové stránce.